RSS

❉ FoLlOwErs❉

Wednesday, October 24, 2012

---Seindah Perhiasan----



بسم الله الر حمن الر حيم

اسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Kediaman ulama’ Al-Ahnaf bin Qais memang sering dikunjungi orang ramai dan sahabat-sahabat yang ingin menuntut ilmu dan bertanyakan kemusykilan agama.

Suatu hari beliau dikunjungi oleh seorang pemuda dari Bani Tai’yi.
 Kedatangan pemuda itu menarik perhatian Al-Ahnaf
kerana dia kelihatan sangat segak dan tampan.
Ini sekaligus menjadikan pemuda itu kelihatan lebih berketerampilan
 dan berlainan daripada pemuda sebayanya.

Lalu Al-Ahnaf bertanya kepadanya,
“wahai anak muda, adakah kamu menghiasi wajahmu degan seuatu?”

Pemuda itu membalas,
“memang benar saya menghiasi wajah saya dengan sesuatu,
jika saya bercakap, saya tidak pernah berbohong,
jika ada orang bercakap, saya mendiamkan diri dan mendengar,
jika saya berjanji, saya tepati janji itu,
jika saya diberikan amanah, tidak sesekali saya mengkhianatinya,,”

Al-Ahnaf gembira mendengar jawapan itu,
lantas beliau berkata,
”benar kata-katamu wahai anak muda,
seungguhnya kamu hiasi dirimu dengan akhlak mulia,”




Seindah perhiasan -----> Akhlak Mulia^^

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

0 comments:

Post a Comment

(~_^) .::JeNDeLa diHaTiKu::.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...